Az üzemanyag-érzékelő egy olyan eszköz, amelyet arra terveztek, hogy pontos méréseket végezzen a járműtartályokban lévő üzemanyagszintről. E mérések szerint egy GPS nyomkövető és telematikai felületen a következő adatokat tartalmazza:
- üzemanyagszint a jármű tankjában
- üzemanyag-fogyasztás időszakonként (detektált időszak szerint)
- átlagos üzemanyag-fogyasztás pl. Km / Liter
- üzemanyag-utántöltés vagy leeresztés-érzékelés rendszer
Alkalmazás
Az üzemanyag-érzékelőket helyhez kötött egységeken, például benzinkutak üzemanyagtartályaiban, valamint járműveken használják: autók, teherautók, furgonok, mozdonyok, hajók, stb.
Üzemanyag-érzékelők típusai lehetnek...
Az üzemanyag-érzékelők leggyakoribb típusai:
- Gyárilag beépített érzékelők
- Úszó üzemanyag-érzékelő (Sajnos az alsó és felső tartományt nem detektálja, például a betöltő csőben lévő mennyiséget, amely autótípustól függően akár 5% is lehet.)
Beépített érzékelők
- Kapacitív üzemanyag-érzékelő (Kalibrált kapacitív szintmérő, másnéven üzemanyagszonda esetén, az alsó és felső tartomány is mérhető, akár gyújtás nélküli jármű esetén is. Szintcsökkenés esetén a GPS azonnali jelet képes küldeni az üzemanyagszint csökkenésről. (Leggyakrabban igénybevett eszköz, és szolgáltatás.)
- Ultrahangos érzékelő
-
A lebegő üzemanyag-érzékelő gyárilag telepített érzékelő. A relatív üzemanyagszint megjelenítésére szolgál a jármű műszerfalán. Az ilyen üzemanyag-érzékelők azonban csak hozzávetőleges üzemanyagszintet mutatnak a tartályban és nem túl pontosak, a relatív hibalehetőség eléri a 10-30%-ot.
A kapacitív és ultrahangos üzemanyag-érzékelőket a flottamenedzsment rendszerek nagy pontosságú eszközeinek tekintik. Az ilyen érzékelőket a GPS nyomkövető és telematikai rendszerek integrálói is telepítik. Ezen érzékelők relatív hibája sokkal kisebb, mindössze 1-2%.
A lebegő üzemanyag-érzékelő gyárilag telepített érzékelő. A relatív üzemanyagszint megjelenítésére szolgál a jármű műszerfalán. Az ilyen üzemanyag-érzékelők azonban csak hozzávetőleges üzemanyagszintet mutatnak a tartályban, és nem túl pontosak; relatív hibájuk eléri a 10-30%-ot.
A kapacitív és ultrahangos üzemanyag-érzékelőket a flottamenedzsment rendszerek nagy pontosságú eszközeinek tekintik. Az ilyen érzékelőket a GPS nyomkövető és telematikai rendszerek integrálói is telepítik. Ezen érzékelők relatív hibája sokkal kisebb - 1-2%.
Úszó üzemanyag-érzékelő
A jármű tartályába gyárilag úszó üzemanyag-érzékelőt szerelnek be.
Működési koncepció: Az úszó csatlakozik a potenciométerhez. Amikor az üzemanyagszint megváltozik, az úszó is megváltoztatja a helyzetét. Ellenállásváltozás történik, ezáltal az érzékelő kimeneti feszültsége megváltozik. A lebegő érzékelő továbbítja ezeket az adatokat a jármű műszerfalára:
- külön vezeték, analóg jel (régebbi járművekben)
- CAN busz, digitális jel (a modern járművekben)
Kapacitív üzemanyag-érzékelő
Egyes flottatulajdonosok kapacitív érzékelőt telepítenek az üzemanyag-fogyasztás és az üzemanyag-leeresztés figyelésére.
Működési koncepció: A kapacitív üzemanyag-érzékelő egy tényleges elektromos kondenzátor.
Hogyan működik? A mérőrendszer 2 nem érintkező csőből áll, ahol az egyik cső a másikba van behelyezve. Kondenzátorlemezként működnek. Mindkét cső az egyik végéről csatlakozik az érzékelőhöz, a másik pedig nyitott és villamosított.
Amikor a csöveket a jármű tartályába helyezik, az üzemanyag kitölti a csöveket és a köztük lévő teret. Az üzemanyag ebben az esetben egy elektromos kondenzátor dielektrikumává válik. Ahogy az üzemanyag kitölti a csövek közötti teret, elektromos kapacitása megváltozik!
A benzin elektromos ellenállása kisebb, mint a levegő. Ezért az újratöltés kevesebb időt vesz igénybe. Tehát minél több üzemanyag van a csövekben, annál gyorsabban töltődik fel a kondenzátor.
Az érzékelő méri az üzemanyagoszlop magasságát a tartályban és magában az üzemanyag-érzékelőben, a kondenzátor töltésére fordított idő miatt. Ezeket a paramétereket a rendszer elküldi a GPS nyomkövetőnek, majd az összes adatot - beleértve a földrajzi helymeghatározást is- továbbítja a X-Monitor GPS nyomkövető platformjára.
Egyes flottaüzemeltetők úgy döntenek, hogy ultrahangos üzemanyag-érzékelőket telepítenek az üzemanyag-fogyasztás és az üzemanyag-leeresztés figyelésére.
Működési koncepció: Az ultrahangos érzékelő vezetékes kapcsolattal rendelkezik, egy GPS nyomkövetővel és ultrahangos adóként működik.
Ez az adó, amely az üzemanyagtartály külső falára van rögzítve (az alján), ultrahangos impulzusokat küld. A jel alulról felfelé halad az üzemanyag felületére, majd vissza. A visszavert jelet ugyanaz az adó veszi. A repülési idő alapján méri az üzemanyagoszlop magasságát a tartályban.
Ezeket a paramétereket elküldik a GPS nyomkövetőnek, majd a GPS nyomkövető platformnak a földrajzi helymeghatározás és egyéb értékes adatok mellett.
Ennek a technológiának azonban van néhány buktatója. Először is, a telepítési folyamat nagyon nehéznek bizonyul és sok tényezőt figyelembe kell venni.
- Speciális epoxi ragasztót vagy fémszalagot használnak az érzékelő csatlakoztatásához a tartály aljához.
- Ha a tartályban terelőlemezek vannak (az üzemanyag gyors áramlásának szabályozására és annak kicsapódásának megakadályozására), az befolyásolhatja a jelet és a méréseket. Ez még nehezebbé teszi a szenzor megfelelő helyének kiválasztását és a mérés eredménye gyakran hibás.
- A visszhangjel torzulhat vagy elveszhet, ha a tartály alakja túl bonyolult. Emellett a tartály belső felületén lévő hólyagok és gödrök is befolyásolhatják a mérések minőségét.
- A tartály alján felhalmozódik a szennyeződés és a víz, -télen jég- amelyek szintén torzítják az ultrahangsugarat és hamis ingadozást okoznak az üzemanyagszint-leolvasásokban.
Valós értelemben az ultrahangos üzemanyag-érzékelőket csak gázüzemű járművekben használják, mivel nincs más lehetőség.
Hogyan válasszuk ki a megfelelő üzemanyag-érzékelőt?
A kapacitív és ultrahangos üzemanyag-érzékelő kiválasztásához tudnia kell:
- tartály méreteit (elsősorban magasságát)
- kimeneteket a nyomkövetőhöz való csatlakozáshoz
A tartály méretei
A tartály magassága és alakja döntő szerepet játszik a kapacitív üzemanyag-érzékelők esetében. Győződjön meg arról, hogy az ügyfél megadja ezeket az adatokat (legalább hozzávetőlegesen) a telepítés előtt!
Az érzékelő mérő részének valamivel nagyobbnak kell lennie, mint a tartály magassága, annak érdekében, hogy az érzékelő elérje az üzemanyagot a tartály alján. A beszerelés során a mérőcsöveket úgy vágják le, hogy illeszkedjenek a tartályhoz. Fontos azonban, hogy hagyjon 1-1,5 hüvelyk (3-4 cm) rést az érzékelő és az alja között, hogy elkerülje a tartály alján felgyülemlett szennyeződés és víz miatti rövidzárlatot.